Saturday, January 28, 2012

Gustavo Sala: Transition from Fanzines to Mass Media


Y vos empezaste a ser parte de esos eventos.

Yo me venía de Mar del Plata con un bolso con revistitas, y empiezo a conocer a Lucas Varela, a Salvador Sanz, empiezo a conocer al grupo de fanzineros. En Fantabaires, que era una especie de evento muy comercial, pero que tenía autores muy copados, había charlas, proyecciones, vino José Muñoz, Neil Gaiman, fue todo muy groso que se hicieran en Argentina esos eventos. Y de todos los stands comerciales, estaba el stand de los fanzines que todos pagábamos entre todos, estaban todas las revistitas, y ahí se armó como una comunidad. Se ganó un espacio. Yo venía desde Mar del Plata y fue todo un aprendizaje ver como todos dibujaban y jugaban a ser editores, y paralelamente uno trataba de dejar muestras de trabajos en editoriales para chicos, de manuales escolares, en revistas de cualquier cosa, y empiezan a aparecer trabajos muy chiquititos. Pero empiezo a trabajar con más regularidad en noviembre del 2005, cuando empiezo a laburar con el Suplemento No del diario Página 12, con continuidad en un diario grande de distribución nacional. Todos los jueves desde entonces. Empiezo a colaborar con la revista Genios haciendo juegos, pasatiempos, láminas, la historieta con Trillo y Maicas. Ahí es la primera vez que soy dibujante en un proyecto que no escribo.


Y todo empezó a ocurrir los últimos cinco años.

Claro, empiezan a aparecer después de remarla durante diez años con fanzines, de venir con el bolsito en el tren desde Mar del Plata, de dejar muestras, viviendo de lo que se podía, porque en un momento las cosas se acomodan y empezás a recoger los frutos de un montón de años… y sale lo de Genios, lo de Página 12, empiezo a colaborar en revistas como La Mano que fue muy importante durante un tiempo, después aparece la nueva versión de la Fierro en el 2006, empiezan a aparecer algunos trabajitos de publicidad, algunas cositas en algunas revistas más importantes, después aparece la Rolling Stone, fue todo apareciendo todo en un in crescendo, ahí se va armando una cosa más profesional de medios más grandes que se mantienen hasta hoy.


And you began to take part in these events?

I came from Mar del Plata with a bag of little magazines. I began to meet people like Lucas Varela, Salvador Sanz, the groups making fanzines. In Fantabaires, a very commercial event that had cool artists, there were talks, projections, stands. José Muñoz and Neil Gaiman came. It was pretty awesome that they hosted these events in Argentina. There was a fanzine stand that we paid for as a group where we displayed our magazines. We formed a community there. We earned a space. It was a learning experience to see how everyone else drew and played at being editors. At the same time, one tried to leave samples of one’s work at publishers of children’s books, schoolbook publishers, and any sort of magazine. And from this effort, I began to get small jobs.

I began working with more regularity in November 2005, when I began at the nationally distributed newspaper Página 12 working on the supplement “No” every Thursday. I began to collaborate with the magazine Genios creating games, puzzles, prints, and a comic with Carlos Trillo and Eduardo Maicas. That was the first time I was an illustrator for a project I didn’t write.


And all of this began happening in the last five years?

Of course. These opportunities began to appear after ten years of publishing my own fanzines, of bringing bags of comics on the train from Mar del Plata, leaving samples, living on what I could. In a second things accommodate and you begin to pick the fruit of many years. I got the job with Genios, Página 12; I began to collaborate with magazines like La Mano (which was very important for a time); then came the new version of Fierro in 2006; a few advertising jobs; small things in a few of the most important magazines like Rolling Stone. Everything appeared in crescendo, organizing into a more professional career with bigger media that has continued to this day.

Tuesday, January 17, 2012

The 90's, Sala and Suélteme

Sala signing books at the Feria del Libro


¿Cómo fueron los pasos para formar esa carrera?

Yo vivo en Mar del Plata, que está a 400 kilómetros de Buenos Aires que si bien está relativamente cerca -cinco horas de micro-, está lejos de toda la situación editorial, y las grandes revistas y todos los medios que ya desde los 90´s, cuando no había internet, se complicaba más la distancia. Y bueno, como el cien por cien de los dibujantes empecé como lector. Leyendo y comprando, y en un momento uno especula con la posibilidad de estar absorbidos por otros o de hacer vos las historietas que querés, y empezás haciendo tus propios personajes y copiando. Y cuando vas copiando, vas resolviendo lo que te da el cuero y durante muchos años viví con mis viejos laburando de lo que podía mientras dibujaba. Y trataba de hacer las cosas muy en el under, muy de hobby. En el 96 hice una revistita fotocopiada, un fanzine autoeditado que se llamaba Falsa Modestia, donde ya estaba el humor inspirado por la revista Mad, o por dibujos como Ren & Stimpy y por toda una generación de cosas que eran más de sátira. Acá hubo una revista que fue muy determinante en influyente que se llamó Suélteme, una revista que estaba a mitad de camino entre el fanzine y la revista profesional, porque era una revista editada por una lista de autores ya consagrados en el humor de los 90s como Esteban Podetti, Diego Parés, Dani the O, Pablo Sapia, Darío Adanti. Hicieron una revista que tuvo una circulación por kioscos, pero estaba editada por ellos mismos, o sea que era una cosa de absoluta irregularidad, salieron cinco números pero fue una joya esa revista. Yo no llegué a publicar, pero era fanático de esa revista. En Suélteme publicó Liniers por primera vez, antes de firmar como Liniers. El también era fanático de una revista que lideró una escena, cuando no había ninguna revista grande a la que uno pudiera aspirar a publicar. Hoy es completamente diferente la situación. Estoy hablando del año 96, 97. Al no haber ninguna Fierro, ninguna Skorpio, un montón de autores en el país empezaron a hacer nuestras propias revistitas. Y ahí Salvador Sanz, Lucas Varela, Fede Pazos, Ángel Mosquito, Agrimbau, Rovella, un montón de tipos que ahora son importantes, todos al mismo tiempo empezamos a hacer revistitas y empezaron a haber eventos de historietas.


What were the steps that you took to form your career?

I live in Mar del Plata, 400 kilometers from Buenos Aires. While it’s relatively close (five hours by bus), it’s far from the publishing scene and the big magazines and all the media. In the 90’s, when there wasn’t Internet, the distance was more difficult. I began as a reader, like 100% of illustrators. Buying and reading, and in a moment one thinks about the possibility of being absorbed by others or making the comics you want, and you start making your own characters and copying. And when you’re copying, you go along finding out what gives it live. For many years I lived with my parents, working what I could while I drew. I tried to do things with an underground, hobby-like style. In 1996 I made a photocopied magazine, a self-published fanzine called Falsa Modestia whose humor was inspired by Mad Magazine, drawings like Ren and Stimpy, and a generation’s worth of things that were satire.

There was a very influential magazine called Suélteme that was halfway between a fanzine and a professional magazine. It was published by a list of 90’s humor gods, like Esteban Podetti, Diego Parés, Dani the O, Pablo Sapia, Darío Adanti. They made a magazine that was circulated in kiosks, but it was self-published by that group. I mean, it was a complete anomaly. Only five issues came out, but the magazine was a jem. I didn’t get to publish, but I was fanatical about the magazine. Liniers published in that magazine for the first time, before signing as “Liniers.” He was also a fan of the magazine that led a scene, when there were no big magazines where one could aspire to publish. Today the situation is completely different. I’m talking about ’96, ’97. Because there was no Fierro, no Skorpio, a bunch of authors in Argentina began to make their own magazine. And from there Salvador Sanz, Lucas Varela, Fede Pazos, Ángel Mosquito, Agrimbau, Rovella, a bunch of guys that are now important, all at the same time began to make small magazine and events around comics began to happen.

Saturday, January 14, 2012

Interview with Gustavo Sala


After deliberating for a few weeks, I’ve decided to post another set of interviews, this time with Gustavo Sala. Although I’ve done a bunch of awesome interviews, Sala’s was extremely relevant to my project (also ONLY 9 pages long!). This interview was conducted on September 28, 2011. I began by explaining my project, then Sala responded generally:


Gustavo Sala: Bueno, yo puedo decir que tengo la suerte de vivir de la historieta, y además del humor gráfico. Porque no me considero tanto un historietista sino un humorista gráfico, porque la mayoría de mi trabajo tiene que ver con tiras, historietas de pequeño formato, viñetas, aunque he hecho historietas de no más de tres o cuatro páginas, me cuesta mucho el formato largo. Pero puedo y vivo del dibujo de la historieta, sumando un montón de pequeños medios que todos juntos hacen algo parecido a un sueldo, que me permiten pagarme el alquiler, moverme, comer y hacer algunos viajes - la mayoría de ellos invitaciones cuyos pasajes no pago yo, entonces eso permite que los pueda hacer con mucha más facilidad – y eso es una buena noticia. Porque es dibujar es mi trabajo, y es bastante flexible, porque entre todos los trabajos puedo colaborar con amigos o con revistas independientes u otras cosas, manteniendo las publicaciones formales que son las que me permiten vivir y tener proyectos al margen de eso. La revista Genios donde hago cosas para chicos, la Rolling Stone, la Fierro, la revista Barcelona, en Página 12 –desde hace seis años-; todo eso junto me permite vivir, pero mientras siga teniendo todo eso. Ahora a partir del mes que viene, en la revista erótica Hombre voy a tener una página de humor. Además todos estos son medios que me dan mucha libertad para trabajar. Entonces estoy como malcriado, con mucha soltura y libertad trabajando con los temas que me divierten, el humor negro y el absurdo, esa cosa guarra o más incorrectas, lo ácido; me cuesta pensar en términos de trabajo porque me divierto mucho.


Gustavo Sala: I’ve been lucky enough to make a living off of comics as well as graphic humor. I don’t consider myself as much a comics artist as a graphic humorist because the majority of my work has to do with comic strips, small format comics, vignettes. Even though I’ve done comics of no more than three or four pages, the longer format is hard for me. But I can make a living off of drawing, adding up a bunch of small jobs that make up something like a salary. It allows me to pay the rent, move around, eat and go on some trips. The majority of trips are by invitation and I don’t pay for the passage, so I can go on these trips more easily. That’s good news. Drawing is my job, and it’s pretty flexible, because between jobs I can collaborate with friends or independent magazines or other things, maintaining the formal publications that allow me to live and have projects on the side. Genios magazine for kids, Rolling Stone, Fierro, Barcelona, Página 12 (for six years)— together, all of these jobs provides a living, but only while I keep all of them. From next month onward, I’m going to have a humor page in the erotic magazine Hombres. Also, all of these mediums give me a lot of artistic freedom. So I’m like a brat, with a lot of slackness and freedom to work on the subjects that amuse me—black humor and the absurd, the dirty and the offensive, the acid. It’s hard for me to think in terms of work because I have a lot of fun.

Wednesday, January 4, 2012

Back! I'm back!


My family just returned to the USA after visiting me for the past month. It’s been an amazing month, but also exhausting. I’ve seen more of Buenos Aires during December than in the past year—La Boca, the Colón Theater, Palermo, the zoo, tango, Plaza Francia. Overall, it was one of the best months of my life. We ate a lot of empanadas and canelones, travelled to Uruguay, watched the fireworks on New Year’s and Christmas. I rescued a total of 11 cats with the help of my dad, fed ducks with my sister and was wowed by the Carlos Cruz-Diaz show at the MALBA with my mom. The heat and coordinating transportation were a bit stressful, but other than that, I really enjoyed having my family here. I’ll leave you all with photos while I think of a relevant post for this week:


Hanging out with my dad in the Spanish architecture section of the Rosedal.


A box of kittens we found while walking past the Botanic Garden. We gave them water, cleaned them up and then sent them to a transitory home.


Carlos Gardel's grave in the Chacarita Cemetery


Indoor tombs at Chacarita Cemetery. It sort of reminds me of a gigantic apartment complex.


Sister with free range animal at the zoo. You can actually feed them and they eat out of your hand.


Family in Punta del Este



Some weird "sea egg" I found in Punta del Este and then spent 20 min throwing rocks at it to try and burst it. No luck. I suck at throwing rocks.


My little sister hanging out with cats in the Botanic Garden.


The Costanera by Puerto Madero. Basically, the most awesome place ever.


Getting dead skin from feet removed by little fish. My sister and I decided to do this for bragging rights. Also, it'll be a great story to tell the grandkids.



Thursday, December 8, 2011

Comics suggestions?

As some of you might know, it was my birthday last week (thanks for all the birthday wishes, by the way) and I got a decent amount of cash from my parents. I have decided to spend all of this money on comics, but don't know what to buy.

Please send me your suggestions! What are the best Argentine comics that I just have to buy before I leave Argentina?

Friday, December 2, 2011

Finally a "for real" blogger

I’ve had this blog for a year (and a few weeks) and when I first started writing I spent hours crafting each post. Was my grammar correct? Did I describe that comic to the best of my ability? I’ve always been a bit of a perfectionist and I brought that mania to my blog. As I began to feel more comfortable about my blogging abilities, I loosened up a little bit and stopped worrying. Writing in this blog is no problem.

A few weeks ago, a friend showed me an English language arts blog called Juanele and suggested I ask about blogging opportunities. I wrote the director an email, citing the need for more articles about comics, suggesting myself as a good candidate for the job. Surprisingly, he responded positively. The only problem? It took me a week to write the post. A week! And it's a super normal post.


Anyway, it finally got published today, so check it out:


http://juanelear.com/art-news-and-blogs-in-buenos-aires/comics-take-over-bulnes-street/


Sunday, November 20, 2011

The Last Part of the Diego Agrimbau Interviews

¿Cómo conocés a tus amigos en general, y en especial historietistas?

Muchos de mis amigos son del secundario, la mayoría. Con Dante nos conocemos desde el colegio secundario, de donde también me han quedado muchos otros amigos que sigo viendo. Y a los historietistas los conozco de los eventos, de las revistas y experiencias que compartimos. En otra época éramos muy amigos con los chicos de La Productora, salíamos juntos todos los sábados a la noche. Conocimos a nuestras actuales mujeres en aquellos años. Pasamos juntos varios años muy divertidos y salvajes. Después fui sumando amigos en los años más recientes como Lucas Varela o Pablo Túnica, los autoproclamados “Dandys de Belgrano”. Y mantengo una estrecha amistad con los dibujantes con los que trabajo, claro, como Gabriel Ippóliti, Pietro o Baldó.


¿Pensaste en tener otra carrera?

Estrella de rock. No pierdo esperanza. Y antes en realidad tenía ganas de hacer publicidad, hasta que la hice y me pareció espantoso. A los veintidós decidí que la historieta era más que un placer.


¿Cómo es la relación entre Laura y vos, trabajando en cosas parecidas?

Tratamos de no trabajar juntos. Poder separarnos un momento en el día y poder volver y poder decir “hola querida” es mejor que estar veinticuatro horas seguidas juntos, porque es complicado. Antes vivíamos en un lugar más chico y trabajar pegados se hacía difícil. Ahora que estamos en esta casa tan grande, ella se pone en una punta, yo en la otra y tratamos de no cruzarnos.

Claro que nuestros trabajos se potencian. Compartimos datos, contactos, experiencias, viajes. Tenemos mucha sinergia con lo que consigue uno y el otro. Después en una época yo le mandaba los guiones para que me los corrija o critique, y ella me daba sus tesis o artículos. Eso lo hacemos cada vez menos. Hay épocas en las que necesitamos más espacio y que ella no se entere qué historieta estoy haciendo y yo ni sé qué está escribiendo ella. A veces es mejor que la relación fluya por cosas cotidianas, de pareja y no por lo profesional.


¿Tenés un plan para los próximos años?

En este país no se puede planear de forma muy concreta, por ahí de acá a un año pierde Cristina las elecciones y hay que tirar todos los planes al tacho; entonces se planifica siempre muy a trazo grueso. Sé que tengo que terminar el viaje, ver qué perspectiva se abre a partir del viaje, porque dependiendo mucho de eso, cambian los planes. Yo siempre después de un par de semanas afuera volvía con un montón de ideas, trabajo, cosas cambiadas y trabajaba un año en algo que se había gestado en un mes. Ahora me voy cuatro. Por ahí no pasa nada, por ahí sí, no tengo idea. Mi plan de por sí es seguir avanzando en Francia y en el mercado europeo en general, hacer el libro con Lucas, ver qué pasa con ese libro, hacer algún contrato más de los proyectos que tengo, y apuntalarme dos o tres años más en Francia. Sumar experiencia. Luego me gustaría hacer un serial en Estados Unidos, esto muy a largo plazo. O también Italia. Son muy a grandes rasgos los planes. En Argentina nunca podés planificar, acá somos muy famosos por improvisar. Para bien o mal, es así.


How did you meet your friends in general, especially in the comics community?

A lot of my friends are from high school, the majority. Dante Ginevra and I have known each other since high school, where I have a lot of other friends that I still see. And the comics people I know from events, from magazines, and experiences we share. In another era, we were very good friends with the guys from the Productora, we went out every Saturday night. We met our spouses in these years. We passed a bunch of wild and fun years together. In recent years, I’ve made new friends like Lucas Varela and Pablo Tunica, the self-proclaimed “Dandies of Belgrano.” And, of course, I maintain a close friendship with the artists I work with, like Gabriel Ippóliti, Pietro and Baldó.


Have you thought about following another career?

Rock star. I’m not hopeful. Realistically, I wanted to do publicity until I did and it seemed terrible to me. At 22 I decided that writing comics was more than just a pleasure.


What is the relationship like between you and Laura [Vazquez, his wife], working on such similar things?

We try not to work together. Being separated for part of the day, returning, and saying “hi honey” is better than staying together for 24 hours in a row, because that’s complicated. We lived in a smaller place before and working next to each other was difficult. Now we’re in a bigger place and she goes to one end and I go to another and we try not to cross paths.

Of course our work is mutually beneficial. We share information, contacts, experiences, trips. We have a lot of synergy with what the other accomplishes. For a while, I gave her scripts so she could correct or criticize them, and she gave me her thesis or articles. We’re doing this less and less. There are times we need more space and she doesn’t know what comic I’m working on and I don’t know what she’s writing. Sometimes it’s better that the relationship deals with daily life, couple life, and not the professional.


Do you have a plan for the next few years?

In this country, you can’t plan in a very concrete way. Maybe in a year Cristina Kirchner will lose the elections and we’ll have to throw away all our plans. So one always plans very generally. I know that I have to finish the trip [to France], see what perspective opens because of the trip, it depends a lot on this, plans change. After a few weeks abroad I always come back with a bunch of ideas, work, changes and I work for a year on something that was developed in a month. Now I’m going for four. Maybe nothing will happen. Maybe it will. I have no idea. My plan is to continue advancing in France and in the European market in general, make the book with Lucas, see what happens with this book, get another contract from the projects I have and shore up another two or three years in France. Add up experience. Later I would like to do a serial in the United States, but this in the long run. Or also Italy. These are very long term plans. In Argentina you can’t plan. We’re very famous for improvising here. For good or bad, that’s how it is.


Transcription by Santiago Slaby. Translation by Claire Denton-Spalding.