Saturday, January 14, 2012

Interview with Gustavo Sala


After deliberating for a few weeks, I’ve decided to post another set of interviews, this time with Gustavo Sala. Although I’ve done a bunch of awesome interviews, Sala’s was extremely relevant to my project (also ONLY 9 pages long!). This interview was conducted on September 28, 2011. I began by explaining my project, then Sala responded generally:


Gustavo Sala: Bueno, yo puedo decir que tengo la suerte de vivir de la historieta, y además del humor gráfico. Porque no me considero tanto un historietista sino un humorista gráfico, porque la mayoría de mi trabajo tiene que ver con tiras, historietas de pequeño formato, viñetas, aunque he hecho historietas de no más de tres o cuatro páginas, me cuesta mucho el formato largo. Pero puedo y vivo del dibujo de la historieta, sumando un montón de pequeños medios que todos juntos hacen algo parecido a un sueldo, que me permiten pagarme el alquiler, moverme, comer y hacer algunos viajes - la mayoría de ellos invitaciones cuyos pasajes no pago yo, entonces eso permite que los pueda hacer con mucha más facilidad – y eso es una buena noticia. Porque es dibujar es mi trabajo, y es bastante flexible, porque entre todos los trabajos puedo colaborar con amigos o con revistas independientes u otras cosas, manteniendo las publicaciones formales que son las que me permiten vivir y tener proyectos al margen de eso. La revista Genios donde hago cosas para chicos, la Rolling Stone, la Fierro, la revista Barcelona, en Página 12 –desde hace seis años-; todo eso junto me permite vivir, pero mientras siga teniendo todo eso. Ahora a partir del mes que viene, en la revista erótica Hombre voy a tener una página de humor. Además todos estos son medios que me dan mucha libertad para trabajar. Entonces estoy como malcriado, con mucha soltura y libertad trabajando con los temas que me divierten, el humor negro y el absurdo, esa cosa guarra o más incorrectas, lo ácido; me cuesta pensar en términos de trabajo porque me divierto mucho.


Gustavo Sala: I’ve been lucky enough to make a living off of comics as well as graphic humor. I don’t consider myself as much a comics artist as a graphic humorist because the majority of my work has to do with comic strips, small format comics, vignettes. Even though I’ve done comics of no more than three or four pages, the longer format is hard for me. But I can make a living off of drawing, adding up a bunch of small jobs that make up something like a salary. It allows me to pay the rent, move around, eat and go on some trips. The majority of trips are by invitation and I don’t pay for the passage, so I can go on these trips more easily. That’s good news. Drawing is my job, and it’s pretty flexible, because between jobs I can collaborate with friends or independent magazines or other things, maintaining the formal publications that allow me to live and have projects on the side. Genios magazine for kids, Rolling Stone, Fierro, Barcelona, Página 12 (for six years)— together, all of these jobs provides a living, but only while I keep all of them. From next month onward, I’m going to have a humor page in the erotic magazine Hombres. Also, all of these mediums give me a lot of artistic freedom. So I’m like a brat, with a lot of slackness and freedom to work on the subjects that amuse me—black humor and the absurd, the dirty and the offensive, the acid. It’s hard for me to think in terms of work because I have a lot of fun.

No comments:

Post a Comment